• Imprimeix

L'artista

Cos de l'article

Biografia

Olga Sacharoff va néixer a Tbilisi (Geòrgia) en el si d'una família de l'alta burgesia. Després de formar-se a l'acadèmia de Belles Arts del seu país, es va traslladar a Europa a la primera dècada del segle xx. Després d’una estada a Munic, es va instal·lar a París on comença a desenvolupar una pintura emmarcada en el cubisme i el postcubisme, que va exposar en els diferents Salons d’avantguarda. Quan va esclatar la Gran Guerra, va arribar amb la seva parella -el pintor i fotògraf anglès Otho Lloyd- a Barcelona on es van establir, mentre que passaven els estius a Tossa. Aquí va coincidir amb Marie Laurencin, Arthur Cravan, Albert Gleizes, Charchoune, i altres artistes que havien triat Catalunya per refugiar-se de la guerra. En aquests dies Sacharoff va participar amb una il·lustració a la revista 391, publicada a Barcelona per l’artista dadaista Francis Picabia.

En finalitzar el conflicte bèl·lic, l'artista va tornar a París però continuaria viatjant freqüentment a la capital catalana i passant les seves vacances a Mallorca i Eivissa. Durant la dècada dels anys vint va exposar a diferents edicions del Salon d’Automne, del Salon des Indépendants, del Salon de l'Araignée i del Salon des Tuileries, on sempre va obtenir una gran atenció i paraules elogioses per part de la premsa. També va participar en destacades exposicions col·lectives a Barcelona, Itàlia, Estats Units, etc. L’obra d’aquesta època destaca per una forta influència del primitivisme al qual l’artista hi suma unes iconografies molt personals, tractades des d’una ironia i un humor utilitzats amb una important càrrega crítica. Quan va començar a realitzar mostres individuals a prestigioses galeries de París i Londres, va obtenir una acollida molt positiva entre la crítica més influent de l’època alhora que destacats intel·lectuals, col·leccionistes cultes i personalitats famoses compraven les seves pintures.

A París, Sacharoff va viure sempre al barri de Montparnasse on va freqüentar els cafès de moda (La Rotonde, La Coupole) i va establir contacte i amistat amb molts artistes de les primeres avantguardes: Picasso, Modigliani, Van Dongen, Gus Bofa, Manolo Hugué i també els que formaven part de la colònia russa com Marie Vassilieff, Chaim Soutine, Chana Orloff i Marevna Vorobev, entre d’altres.

Olga Sacharoff

Olga Sacharoff, Francesc Serra, 1934

La colla. Olga Sacharoff

Un casament. Museu Nacional d'Art de Catalunya, Barcelona

La colla. Olga Sacharoff

Els casats de nou. Museu Nacional d'Art de Catalunya, Barcelona

 

Olga Sacharoff a Barcelona

Arran del desencadenament de la Segona Guerra Mundial, Sacharoff es va establir definitivament a Barcelona l’any 1940, vivint sempre al seu estimat barri del Putxet, el qual va plasmar en diferents llenços i des de diversos punts de vista. L’any 1943 Eugeni d’Ors la va seleccionar per estar present al Primer Salón de los Once a la Galería Biosca de Madrid, espai on continuaria mostrant la seva obra. L’any 1947 va pintar Homenatge a la Mare de Déu de Montserrat que va ser seleccionada per la Comissió Abat Oliba en el concurs de pintura celebrat amb motiu de l’entronització de la Mare de Déu a Montserrat.

A Barcelona Olga Sacharoff va formar part dels cercles artístics de postguerra, i va treballar gairebé sempre amb la Galeria Syra, on presentava regularment les seves obres i formava part de la seva tertúlia. També va ser un membre actiu de La Colla, el grup d’artistes i intel·lectuals que es reunien a casa del col·leccionista Francesc Pérez de Olaguer, i al qual la pintora va dedicar dues belles obres. Així, va retratar el ceramista Josep Llorens Artigas, els escultors Enric Monjo i Maria Llimona, els músics Frederic Mompou, Eduard Toldrà, Francesc Costa i Joan Gilbert Camins, els pintors Domingo Carles, Josep i Gabriel Amat, Antoni Vila Arrufat, Josep Mompou, Rafael Llimona, Otho Lloyd, Antoni Mataró i Josep Puigdengolas, a més d’altres personalitats del món dels negocis i financer.

La seva presència era habitual a les exposicions nacionals i municipals de belles arts, així com a nombroses mostres amb diverses finalitats solidàries amb les quals l’artista sempre estava disposada a col·laborar. Tenia molta feina de pintar retrats, ja que molts integrants de la burgesia li feien encàrrecs i aquest va ser el seu principal suport econòmic durant aquesta època. No obstant això, va continuar pintant els temes i gèneres que va treballar des de sempre: bodegons, pintura de flors, paisatges i escenes quotidianes. Sacharoff sempre va demostrar una sòlida formació artística desplegant un ample repertori tècnic, ja que no només va utilitzar l’oli sinó també l’aquarel·la, el pastel, el collage, l’aiguafort, etc.  També va il·lustrar unes quantes obres literàries i va realitzar decoracions i dissenys de diversa índole.

Olga Sacharoff va morir a Barcelona l’any 1967, després de tota una vida compromesa amb l’art i amb la seva carrera professional. Afortunadament ens ha deixat un important llegat d’obres que, sens dubte, l’acrediten com a una figura destacada dels llenguatges artístics del segle passat.

 

La colla. Olga Sacharoff

La colla. Museu Nacional d'Art de Catalunya, Barcelona

La colla a casa dels Pérez de Olaguer. Olga Sacharoff

La colla a casa dels Pérez de Olaguer. Col·lecció particular

La Llotja. Olga Sacharoff

La Llotja. Cercle del Liceu, Barcelona