• Imprimeix

Cristià, hindú, budista i secular

L’historiador Arnold Toynbee va assenyalar que en el futur es veuria la trobada entre Orient i Occident com el fet més significatiu del segle XX. Si hi ha un català que ha contribuït de manera destacada a aquesta tasca és Raimon Panikkar: la seva vida i el seu pensament han estat dedicats a construir ponts d’enteniment entre cultures i religions.

De mare catalana i catòlica i pare indi i hindú, des de la seva infantesa Panikkar es va sentir impulsat a harmonitzar les dues tradicions culturals de la seva família. Panikkar es mostrava convençut que "la identitat humana és transcultural i no pot tenir per tant un únic punt de referència". Sovint es declarava alhora cristià, hindú, budista i secular (és a dir, membre de ple dret de tres religions i alhora plenament ciutadà del secular món modern) i sintetitzava així el que havia representat l’Índia per a la seva identitat: “Me'n vaig anar cristià, em vaig descobrir hindú i torno budista, sense haver deixat de ser mai cristià”.

Raimon Panikkar insistia que una cultura tan sols es pot conèixer a fons quan ens hi endinsem amb tota la nostra existència (no només amb l’intel·lecte), fins al punt que arribem a veure els món amb els seus ulls. Això implica acceptar que cada cultura —i també cada persona— és una font vàlida d’autoconeixement. No es tracta de relativisme, sinó de pluralisme: Rowan Williams, que fou arquebisbe de Canterbury, en el seu llibre On Christian Theology dedica un elogiós capítol al que anomena el “pluralisme cultural radical” de Raimon Panikkar.

Raimon Panikkar a Can Feló, la seva residència a Tavertet, el 1980.

Raimon Panikkar a Tavertet, en un col·loqui de la Fundació Vivarium, el 9 de maig de 1998.