• Imprimeix

1r Simposi d'etnomusicologia. Memorial Josep Crivillé

Els llibres d’orgue i les llibertats d’orgue, aportacions al coneixement de la música popular

Parròquia de Sant Esteve de Granollers.
Plaça de l’Església 1. Granollers

20 d'octubre de 2017

 

Per primer cop s’organitza una trobada d’especialistes en música per a orgue amb l’objectiu d’endinsar-se, més enllà dels llibres històrics sobre els usos musicals d’aquest instrument, en l’estudi dels diversos documents que ens parlen de la pràctica de la improvisació en certs cicles litúrgics de l’any. Ens referim, concretament, a les anomenades “llibertats d’orgue” i als quaderns que acrediten aquesta pràctica.

Amb aquest simposi es vol homenatjar en Josep Crivillé i Bargalló en el cinquè aniversari de la seva mort, ja que va ser un dels estudiosos que va assenyalar la importància d’aquesta documentació des de la perspectiva de l’etnomusicologia. Ja els missioners de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya (OCPC) havien recollit un bon nombre d’aquests quaderns. En ells s’hi reflecteix la pràctica de la cançó i de la dansa viscudes des del poble, partitures manuscrites de les músiques de “moda” del moment per ser interpretades en esglésies, espais on no se sentien habitualment i amb un instrument destinat bàsicament a funcions religioses.

Era molt jove quan Josep Crivillé adquirí el “Quadern d’orgue de Calaf” al Mercat de Sant Antoni de Barcelona. No era conscient, aleshores, de la importància del que tenia a les mans. Suposem que més endavant, en contacte amb mestres com Higini Anglès i, especialment, Joan Tomàs, valorà del tot l’abast de la informació que aquests documents aportaven. Eren èpoques d’exili per a l’OCPC i a ell li devem el mèrit de tornar a posar damunt la taula la qüestió de les “llibertats d’orgue” com a tema d’estudi. Ho fa a través de la publicació del recull de música instrumental anomenat Danses (vol. III de Música Tradicional Catalana, 1983).

Amb aquest simposi es pretén, doncs, aprofundir en el coneixement de la documentació existent sobre aquests llibrets i Llibertats d’orgue, inventariar els diversos estudis i recerques i veure quin és l’abast del què s’ha fet i del que queda per fer.

 

"Totes les llibertats d’orgue poden ser uns bons exemples de transvasament de repertoris, de tradicionals a culturalitzats, i d’unes possibilitats d’interacció entre músiques de tradició i músiques erudites." Josep Crivillé

Josep Crivillé i Bargalló

Barcelona 1947–2012.

Etnomusicòleg, compositor i mestre. Obté al Conservatori Superior de Música de Barcelona titulació superior en Solfeig i Teoria de la Música, Composició i instrumentació, Musicologia, i a la Universitat de La Sorbonne de París titulació superior en Etnomusicologia. Professor al Conservatori Superior de Música de Barcelona on organitza una especialització de tres anys en Etnomusicologia o Folklore musical.

Col·laborador durant 17 anys de l’Institut Espanyol de Musicologia del CSIC en la secció d’Etnomusicologia. Creador de la Fonoteca de Música Tradicional Catalana del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Autor d’un bon nombre de llibres, articles especialitzats, recerques de camp, i de composicions musicals.

 

Josep Crivillé i Bargalló
Data d'actualització:  19.07.2017