• Imprimeix

Producció Nacional de Dansa

El projecte, impulsat pel Departament de Cultura, presenta un programa doble de la mà dels coreògrafs Roser López Espinosa i Thomas Noone

27/09/2017 13:09
Pla Nacional de Dansa

El conseller de Cultura, Lluís Puig, ha presentat avui la Producció Nacional de Dansa (PND) de Catalunya, un projecte que té com a objectiu visibilitzar, compartir i apropar a públics més amplis els creadors de dansa del país. Impulsada pel Departament de Cultura, amb la coordinació i producció executiva del Mercat de les Flors i el suport de 18 municipis, la producció és una peça de gran format escènic que s’estrenarà al Mercat de les Flors el 28 de setembre i que posteriorment farà gira per 18 teatres municipals del territori català.

El conseller Puig ha destacat que “el Pla d’impuls a la dansa ha de ser transformador de la visió que el país tingui de la dansa”, i ha subratllat que “la Producció Nacional de Dansa no és flor d’un dia, que es panseix. Tindrà continuïtat i ha de generar nous públics”.

La Producció Nacional de Dansa presenta un programa doble de la mà dels coreògrafs Roser López Espinosa (amb L’estol) i Thomas Noone (amb Many), els quals van ser escollits per concurs públic d’entre vuit projectes presentats.

La producció és un projecte de país, que ha de promoure l’interès de la dansa entre el gran públic, no acostumat a veure-la. Per aquest motiu, i en paral·lel, la Producció promourà d’activitats i recursos adreçats a la creació de públics, que formen part de la proposta i alhora la complementen. El programa d’activitats de creació de públics és una invitació a viure la dansa. Mitjançant l’experiència i posant a l’abast el coneixement del llenguatge, els codis i eines que singularitzen la seva expressió, es realitzaran accions pedagògiques i properes per poder acollir públic divers.

Després del Mercat de les Flors, on serà del 28 de setembre a l’1 d’octubre, l’espectacle iniciarà una gira per 18 municipis catalans: Olot (Teatre Principal), Reus (Teatre Fortuny), Mataró (Teatre Monumental), Manresa (Teatre Kursaal), Vic (Teatre l’Atlàntida), Lleida (Teatre de la Llotja), Viladecans (Atrium Viladecans), L’Hospitalet de Llobregat (Teatre Joventut), Vilanova i la Geltrú (Teatre Principal), Badalona (Teatre Zorrilla), Tortosa (Teatre Auditori Felip Pedrell), Sant Cugat del Vallès (Teatre –Auditori), Terrassa (Teatre Alegria), Santa Coloma de Gramenet (Teatre Josep Maria de Sagarra), Girona (Teatre Municipal), Granollers (Teatre Auditori), Figueres (Teatre Municipal El Jardí) i Sabadell (Teatre Principal).

La Producció Nacional de Dansa s’integra dins les mesures establertes al Pla d’Impuls de la Dansa 2016-2017, promogut pel Departament de Cultura per al desenvolupament del sector. El pla fixa sis accions específiques per incentivar la presència de la dansa professional catalana a tot el país, a més de crear ocupació de qualitat i fomentar una major difusió en l’esfera pública de la dansa per generar nou públic. Aquestes accions són: “Fem Dansa”, per reforçar un circuit estable municipal a Catalunya per a produccions mitjanes de dansa i ampliar la xarxa d’estructures i espais d’exhibició d’àmbit nacional; “Parelles de ball”, per afavorir la creació i consolidació d’accions promogudes entre el municipi i els professionals de la dansa; “Tots Dansen”, per reforçar i incrementar el compromís de la dansa amb l’educació, les escoles i la comunitat i impulsar projectes educatius i d’accions de proximitat que permetin la transmissió dels valors que pot aportar de manera intrínseca la dansa com a art; “Pro365/Sismo”, per proporcionar als programadors dels equipaments públics i privats de Catalunya coneixement i eines sobre la dansa per fer-la més present en les programacions; “Els mitjans de comunicació amb la Dansa”, per tal d’aconseguir que la dansa es difongui per tots els territoris de parla catalana”, i la Producció Nacional de Dansa.

El Pla té el suport de la corporació Catalana de Mitjans Audiovisual (CCMA), la implicació del Mercat de les Flors, el Festival Sismògraf, l’Institut Ramon Llull, l’Associació de Professionals de la Dansa de Catalunya, l’Associació de Companyies Professionals de Dansa de Catalunya, i la complicitat de més de 45 municipis de Catalunya.

En la presentació de la Producció Nacional de Dansa també hi han participat  la directora del Mercat de les Flors, Àngels Margarit, i els dos coreògrafs del projecte.  

 

Roser López Espinosa

Formada a la MTD d'Amsterdam, rep la beca danceWEB de Viena i entrena amb l'ex-entrenador olímpic Jaume Miró. Ha treballat amb coreògrafs catalans com Àngels Margarit, Cesc Gelabert, Iago Pericot o Pere Faura, i Katie Duck i Marta Reig Torres a Holanda. Des de 2006, també desenvolupa la seva pròpia obra com a creadora, que li ha valgut el reconeixement amb diversos premis, com el Primer Premi de Solos de Masdanza per The lizard's skin, i és regularment present als escenaris internacionals. Al 2013 estrena Lowland al Mercat de les Flors i al 2015, Novembre, un trio sobre el plaer de jugar. Ambdues peces segueixen de gira en l'actualitat. Ha estat convidada a crear peces per a companyies internacionals, com Hand to hand per a Conny Jansen Danst i Dansateliers (Països Baixos) o un nou trio per a Skånes Dansteater (Suècia) a la primavera 2018. També ha dirigit creacions com The flock per a la MTD2 d'Amsterdam, que és seleccionada pel 30è Festival Holandès d’Acrobàcia, i Desván per a la Universidad Autónoma de Querétaro a Mèxic. És artista associada al centre de creació La Caldera a Barcelona, professora a diversos centres de formació (CSD / Institut del Teatre de Barcelona, MTD d'Amsterdam, ArtEZ d'Arnhem, Escuela Nacional de Danza Contemporánea de Montevideo, etc) i imparteix cursos a festivals internacionals. El seu treball de creació s'ha programat a festivals internacionals d'Europa i Amèrica Llatina, així com a Egipte, Canadà i Japó. www.roserlopez.com     

 

L’estol

Pren com a partida el viatge de migració de les aus i el desig de volar, un imaginari que la coreògrafa inicia amb Lowland, un duet d’alta fisicalitat estrenat al 2013 al Mercat de les Flors, i que amb L'estol porta a peça de gran format. Se centra en l’entramat de cossos i de complicitats possibles dins del grup per avançar plegats i aconseguir un objectiu comú: volar a través d’immensos paisatges.  Es tracta d’un viatge en grup que ens parla de l’animalitat del cos i del moviment, de l’esforç i la resistència, la bellesa i l’esperit de llibertat. Un paisatge fet de complicitats i de treball en equip per resistir la travessa i els seus obstacles. Un imaginari ple de llum i vitalitat, amb fisicalitat forta i alhora plena de delicadesa. Un joc d’enginy per desplegar les pròpies ales. L’estol és la gran formació d’ocells que es mou al cel com si fos un. Al capvespre el cel es cobreix de murmuris.

 

Thomas Noone

És un coreògraf amb un estil físic, atlètic i poètic que s’ha convertit en el segell de les seves creacions. Resident al SAT! Teatre, treballa amb la seva companyia des de 2001 i també com a coreògraf convidat per a companyies internacionals.

Des d’aleshores ha creat una vintena d’espectacles amb Thomas Noone Dance i ha col·laborat amb entitats com el festival Grec o el Mercat de les Flors.La companyia gira regularment per Catalunya, Espanya, Europa, Amèrica del Sud i altres països com ara Corea o el Líban.

Com a coreògraf convidat ha creat peces per a companyies com ara Norrdans (Suècia), Ballet du Rhin (França), el Tanztheater de Munster (Alemanya) i El Ballet Nacional Chileno (Xile), entre altres, i també ha creat una peça de dansa inclusiva per a Stopgap (Gran Bretanya). És director artístic del festival Dansat des de 2006 i assessor de dansa de la programació regular del SAT! Teatre. L’any 2011 va rebre el Premi Ciutat de Barcelona per la seva tasca creativa i per la feina feta en la difusió i visibilització de la dansa amb el SAT! Teatre.

El 2015 crea Medea per a la seva companyia, en coproducció amb el Mercat de les Flors, obra que va rebre el Premi de la Crítica al millor espectacle de dansa de l’any. Actualment Noone també està treballant en Closer, una peça per espais no convencionals en la qual ha buscat la complicitat de artistes del circ, tot cercant noves poètiques corporals que el permetin seguir avançant en la relació de l’apropament amb el públic. www.thomasnoonedance.com       

 

Many 

És una peça abstracta  on la narrativa sorgeix del mateix moviment i organització del grup. El fil conductor és la dinàmica del moviment i la música, que porta a l’espectador des del principi fins al final. La temàtica se centra en l’individu versus el grup, quan lluitem per a destacar o intentem desaparèixer entre la massa. La paradoxa de voler ser individu però no voler patir la vulnerabilitat de l’ésser solitari, o agonitzar entre l’homogeneïtat per beneficiar-se de l’anonimat del grup. La música, la signa Philip Sheppherd, destacat compositor que ha creat i interpretat nombroses bandes sonores como ara la de Sacred Monsters d’Akhram Khan i Sylvie Guillem.

Més informació a: cultura.gencat.cat/PNDansa